Političari gube bitku. Važniji su nam sportaši, glazbenici, pa čak i komičari i kolumnisti

13 11 2016

INFLUENCERI

Nikša Stipaničev/EPH

Nikša Stipaničev/EPH

 

Influenceri, kako zovemo osobe koje na mrežama utječu na naše stavove i relevantni su u javnom prostoru, to postaju zahvaljujući interakciji

Živimo u dobu u kojem društvene mreže anonimne aktiviste pretvaraju u saborske zastupnike. I to ne bilo kakve. Što god o njemu mislili, Ivan Pernar iz Živog zida, do nedavno poznat tek kao Facebook aktivist koji je 2011. bio jedan od pokretača uličnih prosvjeda protiv Jadranke Kosor, pet godina kasnije najaktivniji je saborski zastupnik. U prvih tjedan dana zasjedanja Sabora za riječ se javio rekordnih 54 puta i nastavi li tim tempom, izračunao je netko, do kraja mandata skupit će punih 36 dana neprekidnih govora.

Živi zid odličan je primjer. Veliki dio popularnosti duguje Facebooku. I dok su tradicionalnije stranke s prezirom odmahivale na rezultate istraživanja, statistike za kolovoz i rujan pokazuju kako su Zidaši najaktivnija i najpopularnija stranka na toj društvenoj mreži. Teškaši poput HDZ-a i SDP-a u tih su 30 promatranih dana putem FB stranica objavljivali po tri vijesti dnevno. Živi zid ih je lansirao gotovo 300. Svaka od njih u prosjeku je dijeljena 68 puta, dvostruko više od SDP-a. S prosječnih 646 interakcija (lajkova i komentara) po objavi ostavili su iza sebe i HDZ s 446 reakcija. Zidaši kao stranka imaju 151 tisuću fanova, triput više od HDZ-a i čak pet puta više od SDP-a.

Na društvenim mrežama vrijede sasvim drukčija pravila, i to još zornije prikazuje slučaj Tomislava Karamarka, bivšeg šefa HDZ-a. U anketama je dugo bio zacementiran kao najomraženiji političar u zemlji, a na Facebooku ima 80 tisuća fanova. To je za 20 tisuća više od Ivana Pernara, koji je upravo prvi put ušao u top deset najpopularnijih političara. Ali kako je Karamarko sve neaktivniji, svaki Pernarov show u Saboru mijenja situaciju i uskoro će ga preteći. Sa 61 tisućom fanova već je prestigao Milanovića (54 tisuće), ali i Plenkovića (60 tisuća).

Neki će reći da Facebook nije mjerilo stvarne političke snage i vjerojatno imaju pravo. Ali Facebok je bitan jer 1,8 milijuna Hrvata na njemu ima profile, puno više nego na Twitteru (55 tisuća aktivnih) i Instagramu (do 200 tisuća profila). Političari su, pokazuju brojke, korisnicima društvenih mreža manje važni od sportaša i glazbenika, pa čak i komičara i kolumnista.

Luka Modrić hrvatski je broj jedan na društvenim mrežama. Ima 7,5 milijuna Facebook fanova, 78 tisuća pratitelja na Twitteru i 7,8 milijuna fanova na Instagramu. Najpopularnija Facebook osoba na planetu, njegov suigrač Cristiano Ronaldo, ima 117 milijuna fanova. Ispred njega je proizvod, stranica za aplikaciju Facebook for every phone s 500 milijuna fanova.

Postoji li formula kojom se može izračunati kad je netko uspješan na društvenim mrežama? “Postoje alati i precizne formule. Broj fanova ili followera, doseg koji ostvaruju, broj interakcija koje postižu, sve to može se matematički izračunati. Agencije na globalnom tržištu, koje se bave društveno-medijskim zakupom, brendu ili osobi mogu točno reći koliko novca moraju izdvojiti da bi dosegli određenu vidljivost”, kaže Nebojša Grbačić, copywriter i suvlasnik Sadržajne agencije Cvoke. Objašnjava kako je u rano doba Facebooka najvažnije bilo koliko neka stranica na njemu ima fanova.

“Danas je ta metrika napuštena. Organski doseg objava smanjen je na 1 do 2 posto fanova, tako da možete imati milijun fanova, ali vašu će objavu vidjeti tek 20 tisuća ljudi. Ali ako imate 20 tisuća fanova, a imate milijun kuna za oglašavanje, vašu će objavu vidjeti 20 milijuna ljudi. Facebook je postao pay-to-play platforma, ali ako imate dobar sadržaj koji je vrijedan dijeljena, on će vam osigurati uvjetno rečeno, besplatni doseg.”

Mnogi političari ne znaju se ponašati na društvenim mrežama. “Nisu konzistentni, odnosno aktivni su samo par mjeseci uoči izbora. A drugi problem je uštogljenost u nastupu. Političari na Fejsu komuniciraju kao da otvaraju neki novi komad ceste u nekom selu. Pogledajte kako komuniciraju Obama, Justin Trudeau, a onda i Anka Mrak-Taritaš. Ona je najpopularnija na mrežama samo zato što ne skriva da je čovjek i reagira i komunicira prirodno”, zaključuje Grbačić.

Komunikacijski savjetnik Maro Alavanja, sukreator Press Insightsa, istraživanja o političkoj komunikaciji u RH, smatra da puno ovisi i o samoj društvenoj mreži na kojoj je netko aktivan. “Influenceri, kako zovemo osobe koje na mrežama utječu na naše stavove i relevantni su u javnom prostoru, to postaju ne samo zahvaljujući broju pratitelja već i interakciji. Twitter je mjesto brze i aktualne reakcije, satire, ironije i cinizma. Facebook je sporiji i na njemu prolazi sve, i puno bolje prenosi multimedijski sadržaj. A Instagram je kanal koji emocije prenosi kroz fotografiju. Ali svi oni su kanali za dvosmjernu komunikaciju”, kaže Alavanja.

Internacionalne zvijezde poput Modrića ili Mandžukića (776 tisuća sljedbenika na Twitteru) puno veći broj fanova “beru” u svijetu nego u Hrvatskoj. U top 20 najpopularnijih Hrvata na Facebooku tako je šest naših internacionalnih nogometaša, devet glazbenika ili bendova (od čega četiri žene), a u top 20 se ugurao i Tomislav Gustin koji je fitness trener. Međutim kad se broje samo fanovi u Hrvatskoj, stvari su malo drugačije – vodi Jelena Rozga sa 208 tisuća fanova, slijede je Severina s 184 tisuće i Lana Jurčević s 179 tisuća. Modrić je  peti, a u top 20 imamo i strane zvijezde. Iako nije društvena mreža, YouTube kanal posebno je dobar primjer kako internet neovisno o tradicionalnim medijima stvara zvijezde isključivo po ukusu publike. Prema podacima stranice SocialBakers.com, vladarica hrvatskog YouTubea je Severina koja je skupila 249 milijuna “pogleda” svojih pjesama, a opasno joj prijeti Jelena Rozga s 223 milijuna pogleda. Ali već na trećem mjestu je relativno nepoznati bend Učiteljice, koji je publika upoznala isključivo kroz spot sa Severinom, što im je do danas donijelo 90 milijuna pogleda korisnika i čak 54 tisuće pretplatnika.

“Na internetu kao i u stvarnom životu nikoga, ali baš nikoga, nije briga za vas. Ljudi na internetu traže rješenja svojih problema, makar i kroz zabavu. Umjesto da pričate o sebi, krenite komunicirati rješenja tih problema i onda će vas pratiti, voljeti i poštovati”, kaže suosnivač Cvokea i nudi pet glavnih savjeta političarima, ali i drugima za uspjeh u digitalnom svijetu.

Na društvenim mrežama budite cijelo vrijeme ili nemojte biti uopće. Naučite kome se obraćate i kako to radite. Prilagodite ton lokaciji i publici. Koristite se videom, live prijenosima i oglasima i čitajte komentare. Oni vam doslovno serviraju rješenja problema koje samo morate analizirati. I na kraju: obuzdajte svoje najveće fanove – oni će vas braniti i kad sami priznate pogrešku. Stvara se dojam da ste fantastični – a to nikad nije dobro.

Najpopularniji političari na Twitteru – broj sljedbenika

1. Kolinda Grabar-Kitarović, predsjednica RH, 26 tisuća

2. Jadranka Kosor, bivša premijerka, 11,5 tisuća

3. Ivo Josipović, bivši predsjednik RH, 10,5 tisuća

4. SDP, stranka, 6,9 tisuća

5. HDZ, stranka, 5,3 tisuće

6. Anka Mrak-Taritaš, bivša ministrica, 2,3 tisuće

7. Mirela Holy, bivša političarka, 2,25 tisuća

8. Kukuriku-koalicija, politički savez, 2,2 tisuće

9. Milan Bandić, gradonačelnik Zagreba, 1500

10. IDS-DDI, politički savez, 810

Najpopularnije osobe na Twitteru – broj sljedbenika

Mario Mandžukić MM17, nogometaš, 775 tisuća

Ivan Rakitić, nogometaš, 570 tisuća

Nina Badrić, pjevačica, 150 tisuća

Vlada RH, službeni profil, 130 tisuća

Tedi Tičić, srednjoškolac iz Rijeke, 130 tisuća

Ivo Karlović, tenisač, 107 tisuća

HNS, službena stranica nogometnog saveza, 97 tisuća

Eduardo Da Silva, nogometaš, 92 tisuće

Marin Čilić, tenisač, 90 tisuća

Luka Modrić, nogometaš, 78 tisuća

Najveće zvijezde “hrvatskog” YouTubea

1. Severina, pjevačica, 249 milijuna pogleda, 228 tisuća pretplatnika

2. Jelena Rozga, pjevačica, 223 milijuna pogleda, 128 tisuća pretplatnika

3.Učiteljice, ženski bend, 90 milijuna, 54 tisuće pretplatnika

4.Lidija Bačić, pjevačica, 66 milijuna pogleda, 53 tisuće pretplatnika

5. Lana Jurčević, pjevačica, 58 milijuna pogleda, 60 tisuća pretplatnika

6. Magazin, grupa, 53 milijuna pogleda, 26 tisuća pretplatnika

7. Kruno Kovačević, autor nogometnih videa, 38 milijuna pogleda, 102 tisuće pretplatnika

8. Dječaci, hip hop grupa,36 milijuna pogleda

9. Danijela Martinović, 34 milijuna pogleda

10. Mejaši, tamburaši, 31 milijun

Jutarnji.hr


Akcije

Information

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s




%d bloggers like this: